به سلامتي خود اهميت بدهيد
 
نويسندگان
لینک دوستان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 25
دیروز : 5
افراد آنلاین : 1
همه : 448
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است

معمولا خوردن تنقلات، عذاب وجدان به دنبال دارد و كابوس چاقي، لذت خوردن آنها را از بين مي‌برد.

اما اگر انتخابي هوشمندانه داشته باشيم، مي‌توانيم ضمن لذت بردن از خوردن تنقلات، به سلامت بدن و افزايش طول عمر خود كمك كنيم.

به گفته پزشكان، آجيل يكي از سالم‌ترين تنقلات است كه ضمن برخورداري از طعمي خوب و عامه پسند، درصد قابل توجهي از نياز بدن به املاح و ويتامين‌ها را تامين مي‌كند. براي مثال، خوردن يك مشت آجيل در روز به افزايش قدرت ماهيچه‌ها كمك مي‌كند.

همچنين آمينواسيد موجود در دانه‌ها و آجيل با بيماري‌هاي قلبي مقابله كرده و در افزايش كارايي مغز موثر است. از سوي ديگر آجيل با در اختيار داشتن اسيد‌هاي چرب امگا- 3 و مقدار قابل توجهي ويتامين E ، به جنگ پيري مي‌رود.

به گفته پزشكان روند پير شدن سلول‌ها پس از 35 سالگي آغاز مي‌شود. در اين زمان پوست خاصيت ارتجاعي خود را از دست داده و ماهيچه‌ها شل مي‌شوند كه يكي از خواص آجيل و دانه‌ها مقابله با اين روند است.

البته توجه داشته باشيد كه نبايد درمصرف آجيل به خصوص آجيل‌هاي شور زياده روي كرد زيرا در اين صورت به جاي مقابله با پيري، عمر خود را كوتاه مي‌كنيم.

چرا آجيل‌ها را بو مي‌دهند؟

معمولا آجيل‌ها را براي بهبود طعم، عطر و ايجاد بافتي تُرد، بو مي‌دهند. بو دادن به معناي قرار دادن مواد در معرض حرارت است. بيشترِ آجيل‌ها را بدون پوسته‌شان بو مي‌دهند، ولي پسته معمولا با پوسته‌اش بو داده مي‌شود.

بعضي اوقات براي جدا كردن پوسته‌ي آجيل از مغز، آن را بو مي‌دهند. بودادن روشي مرسوم براي جدا كردن پوسته‌ي بادام هندي از مغز آن است. به همين دليل بادام هندي هرگز با پوست فروخته نمي‌شود.

دو روش عمده‌ي بودادن عبارتند از:

بودادن خشك: در اين روش از هيچ‌ روغني استفاده نمي‌شود. مي‌توان بودادن خشك را به‌ كمك اجاق و بر روي ماهي‌تابه انجام داد.

بودادن به كمك روغن: در اين روش از روغن براي بودادن استفاده مي‌شود. اين روش را هم مي‌توان به كمك اجاق گاز و ماهي‌تابه انجام داد.

علاوه بر اين روش‌ها مي‌توان آجيل‌ها را در مايكروويو نيز بو داد. شما مي‌توانيد آجيل بوداده بخريد يا خودتان در خانه آجيل بوداده درست كنيد.

آجيل‌هاي خام براي سلامتي بسيار مفيد هستند، ولي احتمال دارد محتوي باكتري‌هاي مضر باشند. البته حتي اگر آنها محتوي باكتري‌هاي مضر باشند، باز هم احتمال بيماري‌زايي‌شان كم است.

در طرف مقابل آجيل‌هاي بوداده آنتي‌اكسيدان و ويتامين‌هاي كمتري دارند، برخي از چربي‌هاي مفيدشان آسيب ديده‌اند و در آنها آكريل آميد ايجاد شده است (نه در مقادير خطرناك).

در پايان بايد بگوييم دما و زمان بودادن بسيار تعيين‌كننده است. اگر آجيل‌ها در دماي نزديك به ۱۴۰ درجه‌ي سانتي‌گراد و به‌مدت ۱۵ دقيقه بو داده شوند، چربي‌ها آسيب نمي‌بينند، كاهش ويتامين‌ها حداقل و احتمال تشكيل آكريل آميد هم پايين خواهد بود.

اگر مي‌خواهيد آجيل بوداده بخوريد، يادتان باشد كه بسياري از آجيل‌هاي موجود در بازار محتوي نمك و در برخي مواقع محتويشكر هستند كه براي سلامتي خيلي خوب نيستند.

به‌جاي خريد آجيل‌هاي بوداده، خودتان آجيل خام بخريد و بر روي اجاق گاز آن را بو بدهيد. با اين روش مي‌توانيد دما و زمان بو دادن را كنترل كنيد. بو دادن در دماي پايين (بين ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه‌ي سانتي‌گراد) و حتي در دماي متوسط (۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه‌ي سانتي‌گراد) مي‌تواند موجب ايجاد بهترين طعم و بافت در آجيل‌ها شود.

اگر مي‌خواهيد طعم آجيل‌ها را از طريق بودادن با روغن بهبود بدهيد، فراموش نكنيد كه برخي روغن‌ها براي اين كار مناسب نيستند. بهتر است براي بو دادن آجيل‌ها با روغن، از روغن‌هايي مانند روغن نارگيل استفاده كنيد كه مقاومت حرارتي خوبي دارند.

بادام هندي

بادام هندي به صورت معلق از ساقه هاي گياهي به نام CASHEW PEAR مي رويد. بادام هندي از برزيل آمده است و توسط كاشفان پرتغالي به هند آورده شده است.

بادام هندي بيشتر به عنوان يك نوع آجيل و تنقلات خورده مي شود، اما از آن مي توان در تهيه برخي از غذاها نيز استفاده كرد. بادام هندي سرشار از ويتامين A  است.

پسته

در چين به پسته‌، " آجيل خندان " مي گويند. پسته قدمتي صد هزار ساله دارد. براي اولين بار در خاورميانه، ايران و سوريه كاشته شد و بعد به يونان و بقيه كشورهاي اروپايي راه يافت.

طبقه يك افسانه قديمي، عشاق، يكديگر را در باغ پسته ملاقات مي كردند تا صداي ترك و شكستن پوست پسته را به هنگام باز شدن آن بشنوند. زيرا عقيده داشتند، اين كار براي آنها خوشبختي به ارمغان مي آورد.

مغز پسته يكي از تنقلات بسيار مفيد است. پسته منبع خوبي از كلسيم  ، منيزيم ، فسفر ، پتاسيم ، آهن  ، فولات و پروتئين است.

گردو

 گردو  از دوران ما قبل تاريخ وجود داشته است. در قرون وسطي اعتقاد بر اين بود كه گردو سردرد را معالجه مي كند. حتي شواهدي دال بر وجود يك باغ گردوي بسيار زيبا در باغ هاي معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشكبار و هم به صورت تازه خورده مي شود و از آن در تهيه برخي از غذاها استفاده مي شود. گردو منبع خوبي از فسفر، پتاسيم ، منيزيم  ، پروتئين و ويتامين E  است.

 

منبع 1

منبع 2

منبع3

 

 

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۱۰:۳۱ ] [ نادر غلامي ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By blograz :.

درباره وبلاگ

در اين وبلاگ به صورت تخصصي تجربيات خودم را در زمينه آجيل و سلامتي بيان خواهم كرد. اميدوارم مورد استقبال شما عزيزان و بازديدكننده گرامي قرار گيرد.
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب